
Rouva Kyllikki Penttilän ajatuksia Harjun suunnittelemattoman osan käyttämiseksi museo- ja
nähtävyysalueena.
Suunnitelmia Harjun kunnostamisesta ja uudistamisesta
on sodan jälkeen tehty enemmän kuin tarpeeksi. Sinne on laajakantoisen
kilpailun tuloksena mielikuvissa rakennettu uima-altaita, hienoja
urheilukenttiä, matkailuhotelleja ... ja viimeksi on tehty suunnitelma
ulkoilmaravintolasta välttämättömäksi käyneen uuden vesitornin yhteyteen.
Tämä viimeinen - ja todennäköisesti myös toteutettava ajatus
ei vie perille kuitenkaan koko Harjun käyttösuunnitelmaa. Edelleen jää
autioksi koko Harjun eteläpää ja osittain myös Jyväsjärven puoleinen
paljas rinne. Mitä on tarkoitus tehdä tälle alueelle?
Yllättäen saimme eräänä päivänä tutustua rouva Kyllikki
Penttilän tätä aluetta koskevaan lempiajatukseen. Ehkä turkulaisena hänen
mieleensä on jäänyt mieluisa muisto Turun luostarinmäen
käsityöläismuseosta, joka ulkoilmamuseona on viime vuosikymmenet kerännyt
matkailijoita ja nähtävyyksien etsijöitä kaikkialta. Toisin sanoen:
Jotakin tällaista matkailijat haluavat nähdä. Heitä ei tyydytä mikään
komea uudenaikainen rakennelma tai rakennusalue, sillä missäpä määrin
suomalaiset ja suomalainen yhteiskunta kykenee kilpailemaan tässä
suhteessa suuren maailman kanssa. Mikään suuri ja komea meillä ei ole
ulkomaalaiselle mikään nähtävyys.
HARJU TODELLISEKSI KESKISUOMALAISEKSI NÄHTÄVYYDEKSI.
Ja nähtävyyspaikaksi tätä Harjua kuitenkin ajatellaan. Eikö
siis Harjulle voitaisi sijoittaa jotakin Jyväskylälle ja sen ympäristölle,
ehkäpä koko Keski-Suomelle, ominaista. Harjun Jyväsjärven puoleinen rinne
- siinä Cygnaeuskadun vaiheilla - antaisi tilaa melko suurellekin
elimelliselle kokonaisuudelle, - ehkäpä palalle keskisuomalaista kylää.
Haastateltavamme ajatuksissa tämänlaatuinen suunnitelma on
kiteytynyt jonkinlaiseksi v a a r a k y l ä k s i ,
jossa alempana rinteellä olevaa kyläkokonaisuutta
hallitsisi ylempänä - ehkäpä jo aivan mäellä - oleva pieni puukirkko.
Se puolestaan voisi erinomaisesti olla rakennettu
Jyväskylän ensimmäisen kirkon piirustusten mukaan, koska sen nykyinen
muistomerkki on ja pysyy vieraana matkailijoille. Ja sitäpaitsi kaikki,
joka on elävää elämää, on enemmän kuin muistomerkki. Tämä vaarakylähän
voisi muodostua useammasta hirsimökistä tai -talosta, jotka yhdessä
muodostaisivat suomalaisen piha-kokonaisuuden, tai miksikä ei
suuremmankin. Tällä alueella voisi asua myöskin joitain vanhempia
henkilöitä, jotka samalla alueen hoitajina antaisivat sille jokapäiväisen
elämän tuntua. Alueella olisi omat hiekkapolkunsa, rinne kasvaisi
kotoisesti vain apilaa tai saunakukkaa ja pihalla vaatimattomasti
suomalaisilla pihamailla useimmin nähtyä kehäkukkaa, georgiineja jne.
Mökkien sisustus voisi jäädä ajan mukaan toteutuvaksi, joskin
ikkunauutimet ja ikkunalaudalla olevat verenpisarat, pelargoniat yms.
antaisivat asumuksille kotoisemman leiman.
MISTÄ VARAT?
Mistä tällaiset rakennukset sitten löydettäisiin ja millä
varoilla tällaista suunnitelmaa toteutettaisiin? Todennäköistä on, että
suunnitelma ei vallan kallis olisi toteuttaa, varsinkin jos siitä olisi
muodostunut paikkakuntalaisille lempiajatus. Rakennukset voisi saada esim.
maalta, missä pienemmät hirsirakennukset usein ennen pitkää jäävät
käyttämättömiksi tai ainakin vähempiarvoisina myytäisiin suhteellisen
halvalla. Muita erityisempiä kustannuksia ei alue vaatisikaan
lukuunottamatta tavallista siivousta. Kirkon rakentaminen voisi olla
erillinen suunnitelma, jota varten järjestettäisiin keräyksiä, erilaisia
hyväntekeväisyysnäyttelyitä ja -juhlia yms.
Mikä tällaisen kylä-alueen arvo sitten myöhemmässä vaiheessa
tulee olemaan, sen ymmärtää jokainen. Ja varmaa on, että se nähtävyytenä
keräisi matkailijoita ainakin yhtä paljon kuin loistohotellikin. Siitä
tulisi t o d e l l i n e n nähtävyys sanan varsinaisessa mielessä ja
samalla se edustaisi maakuntaansa ja kaupunkia tulevassa läänin
pääkaupungissa mitä parhaiten. Se vastaisi myös hyvin jotakuta sellaista
kylänähtävyyttä, joita esim. Ruotsissa, Norjassa ja Sveitsissä on
lukemattomia houkuttelemassa ja ihastuttamassa matkailijoita.
E-a.

Koska tekstissä ei ole ainoatakaan suoraa lainausta Kyllikki Penttilältä, olen tuonut toimittajan tekstin tähän pienellä kirjasinkoolla ja kursivoituna, että ei syntyisi väärinkäsitystä kirjoittajasta. A j a t u s on Kyllikki Penttilän.
|